Afgelopen weekend een dwaaltocht gemaakt met de GFX100 en diverse verschillende vormen van fotografie bedreven. Enigszins geïnspireerd door PROJECT REAL van Beno Saradzic in Dubai had ik een kamer gehuurd in een hotel in Rotterdam. Ik heb tenslotte een andere project budgettering als eerder genoemde fotograaf dus blijft mijn locatie beperkt tot het “het Dubai” van de lage landen 😊. Zoals ik in een eerdere fotosessie had ondervonden is het werken met de Kase filters en deze camera geen probleem, ik heb eerder al geen nadelige effecten gevonden dus dat is goed nieuws. Dat de Kase filters van goede kwaliteit zijn wisten we uit diverse onafhankelijk testen waar deze filters ruimschoots als beste uit de testen kwamen. Maar op 102MP is het ff afwachten, diverse lenzen die je vroeger met converter kon gebruiken op de GFX50s laten nu lens fouten zien dus optisch moet je van goeden huize komen om te presteren op deze body. Voor deze fotosessie in Rotterdam heb ik de Fujifilm GF 32-64mm F4 R LM WR gebruikt samen met een Kase K8 filtersysteem.
De gebruikte filters zijn uit de wolverine serie en zijn de ND64 (6 Stops grijs), een CPL (circulair polar) en het Neutral Night filter wat de lichtvervuiling tegen gaat. De avond start met wat regen die gedurende de avond zal wegtrekken en plaats zal maken voor wat bewolking. En optimaal scenario omdat de natte en blinkende wegen lekker reflecteren, dus is het wachten op de duisternis. Tijdens de ondergang van de zon ontstaat er een prachtige situatie waarbij het stemmige avond licht weerkaatst in de Rotterdamse torenflats. Het nadeel is dat ik door een raam moet fotograferen wat ook nog eens behoorlijk smerig is, niet ideaal maar met een beperkt diafragma mogelijk ondanks dat de resolutie van deze camera alle oneffenheden laat zien. Later die avond heb ik een afspraak op het balkon van de 16de verdieping mat de nachtportier waar ik dan 15 minuten de tijd krijg om een aantal beelden zonder “hindernissen” te fotograferen. De voorbereidingen en instellingen had ik uitgedokterd in de hotelkamer om zo efficiënt mogelijk gebruik te kunnen maken van de beschikbare tijd. Daarbij is de feedback die de camera geeft fenomenaal, echt alles is naar eigen behoefte in te stellen. Met een aantal aanpassingen in de instellingen geeft de GFX100 mij alle mogelijke (real-time) feedback die ik als fotograaf nodig heb om mijn beelden zo perfect mogelijk te schieten in een zo effent mogelijk tijdsbestek. Ik ken inmiddels de statements, de paradoxen van de hoge kostprijs en waarom zoveel pixels maar … Jemig wat een camera echt niet normaal. Het gemak om er mee te werken, de kwaliteit van beelden, de feedback en het gemak waarmee je deze midden formaat camera inzet … het is echt onwerkelijk als je beseft dat je een midformaat in je handen hebt, en dat is namelijk iets wat je al snel vergeet omdat deze camera net zo hanteerbaar is als een APS-C of full-frame camera. De GFX50s overtuigde mij al met zijn kwaliteit en ik was overtuigt dat dit een game-changer is, de GFX100 is voor mij een bevestiging dat dit platform qua kwaliteit, innovatie en techniek de toekomst in handen heeft. Er zijn op dit moment absoluut geen andere midden formaat camera’s die zich kunnen meten met dit fotomonster. Na vier dagen intensief fotograferen met de GFX100 kan ik eigenlijk alles omvatten in 1 woord … BIZAR!
Comments are closed